성령을 받았느냐? Received the Holy Spirit?
어느 일이나 처음 시작할 때는 배우는 기간이 있다,. 나는 아내의 소원을 따라 목회하지 않고 교수가 되려고 미국에 공부하러 왔다가 한 과정을 끝내고 교회의 청빙을 받아드릴 형편이었다. 목회를 모르기에 목회를 하며 목회를 배우고 싶었다. 다른 한인교회가 없어 저녁 예배가 있는 미국교회를 찾다가 사도 오순절교회 둘을 알아 시간이 될 때 번갈아 가며 참석하여 목회를 배우기로 하였다.
어느 저녁 한 교회에 갔더니 강사로 와서 설교하던 목사가 나를 가리키며 저기 있는 한국 목사 너 성령 받았느냐 한다 그럼요! 하니 너 방언을 말하나? 한다. 아니요! 하였다. 당시 한국에서 방언은 이상한 사이비 현상이라고 생각하였다. 그는 그렇다면 너는 성령 받지 못하였다! 단언하!는 것이 아닌가! 내게는 그 목사를 향하여 저게 목사인가 하는 분노가 일고 동시에 성령 받지 못한 목사가 목회를 하다니 하는 부끄러운 생각이 든다. 설교 후 교인들은 앞으로 나가 서로 위하여 기도하기에 우리 부부도 나가니 담임목사가 나에게 마이크를 주며 한 마디 하라고 한다. 나는 장로교 목사 답게 고전 12장에는 방언을 포함한 성령의 9은사가 나오는데 왜 방언으로 성령 받았다 받지 않았다 판단하나 하였더니 내 말이 끝나자 그들은 나를 둘러 서서 기도한다. 감사한 마음이 든다. 성령 받지 못한 목사 성령 받게 해달라는 것인가!
성부 성자 성령 삼위일체의 역사는 목회만 아니라 신앙에 필수이지만 성령의 감동으로 예수를 믿고 말씀을 깨닫고 가르치고 설교하며 교인들을 심방하고 상담하기에 나는 이미 성령을 받은 것으로 알고 있었다..
내 교회에 돌아와 기도하는데 음성이 들린다. 종형아 너 성경을 믿나? 예 제가 믿기에 그 말씀을 붙들고 살지요. 너 성령을 믿나? 예 믿어요 하니 그렇다면 왜 방언은 믿지 않나 하신다. 내게 큰 충격이다. 생각하지 않던 부분임을 인정하고. 잘못했습니다. 이제부터 믿겠습니다 대답하였다.
그 후 참석한 다른 교회 목사가 교인들에게 방언으로 기도할 사람은 기도하셔요 단 통역이 있을 때만 하십시오 하자 한 사람이 방언으로 기도한다. 바로 다른 사람이 통역을 한다. 참으로 질서와 평화가 있는 것을 보며 한국에서 보던 것과는 아주 다른 경험이다. 방언은 언어가 다른 사람이 알아듣는 것이 있고(행2) 하나님께 드리는 기도의 방언(고전14)이 있으나 교회에서는 대개 후자가 통역 없이 통용되었다. 바울이 에베소에서 믿는 자를 만나 너희가 믿을 때 성령을 받았는가 물었더니 그들은 성령이 있다는 것도 모르고 있었다. 예수를 전하여 믿게 하고 기도하니 그들에게 성령이 임하고 그들은 방언도 하고 예언도 하였다. 다른 은사와 달리 방언은 바로 나타나기에 그것을 성령 받은 증거라고 말하는 것이라 이해하게 된다.
성령 사역과 방언을 믿으면서 내 믿음과 목회가 달라지고 내가 아니라 성령께서 직접 역사하시는 것을 알게 되고 이민목회를 감당한 것은 성령의 도우심이다. 놀라운 일은 3년 목회후에 신학교수가 되고자 박사과정에 돌아가려고 할 때 교수를 원했던 아내가 말한다. 목사가 목회하면 되지 박사공부를 더하면 무엇해요 하는 것이다. 하나님이 주시는 기회를 순종하며 받아들이자고 하다. 오직 성령께서 하시는 일이라 주께 감사사고 찬양한다.
"Did you receive the Holy Spirit?
When you start anything, there is a period of learning. I came to the United States to study with the intention of becoming a professor, not a pastor, following my wife's wishes. After completing one course, I found myself in a situation where I had to accept a call to pastoral ministry. Since I knew nothing about pastoral work, I wanted to learn about it by actually doing it and from other pastors.. As there were no other Korean churches, I decided to attend American churches with evening services. I found two Apostolic Pentecostal churches and planned to alternate between them as time allowed, to learn about pastoral work.
One evening, I went to one of these churches, and the pareacher, who was a guest speaker, pointed at me and asked, 'You, the Korean pastor over there, have you received the Holy Spirit?' I replied, 'Of course!' Then he asked, 'Do you speak in tongues?' I said, 'No!' At that time, speaking in tongues was a strange, cult-like phenomenon in Korea. He then declared, 'If that's the case, you have not received the Holy Spirit!' Anger welled up within me, wondering if he could really be a pastor, and at the same time, I felt ashamed that a pastor who hadn't received the Holy Spirit was doing ministry. After the sermon, the congregation went forward to pray for each other, so my wife and I also went forward. The pastor of the church handed me the microphone and asked me to say a few words. I, as a Presbyterian pastor, said that in 1 Corinthians 12, there are nine gifts of the Holy Spirit, including speaking in tongues, so why judge whether someone has received the Holy Spirit based on whether they speak in tongues or not? As soon as I finished speaking, they surrounded me and began to pray. I felt grateful. Were they praying for the pastor who had not received the Holy Spirit to receive it?
The work of the Father, Son, and Holy Spirit is essential not only in ministry but also in faith. I believed I had already received the Holy Spirit, as I had been inspired by the Holy Spirit to believe in Jesus, understand the Word, teach, preach, visit church members, and counsel them.
When I returned to my church and prayed, I heard a voice: 'Do you believe in the Bible, Jong-hyeong?' I responded, 'Yes, I believe, and I live by that Word.' 'Do you believe in the Holy Spirit?' 'Yes, I believe.' Then, the voice asked, 'Why do you not believe in speaking in tongues?' I was deeply shocked. I admitted that this was something I had never considered and answered, 'I was wrong. From now on, I will believe.'
Later, at another church, the pastor said to the congregation, 'If anyone wants to pray in tongues, please do so, but only when there is an interpreter.' Someone began praying in tongues, and immediately another person interpreted. Seeing such order and peace was a very different experience from what I had seen in Korea. There are tongues that are understood by people who speak different languages (Acts 2), and there are tongues of prayer offered to God (1 Corinthians 14), but in most churches, the latter was practiced without interpretation. When Paul met believers in Ephesus, he asked them, 'Did you receive the Holy Spirit when you believed?' They didn’t even know that the Holy Spirit existed. After sharing Jesus with them and praying for them, the Holy Spirit came upon them, and they spoke in tongues and prophesied. Unlike other gifts, speaking in tongues manifests immediately, so I came to understand that it is often seen as evidence of receiving the Holy Spirit.
As I came to believe in the Holy Spirit’s work and speaking in tongues, my faith and ministry changed. I realized that it wasn’t me but the Holy Spirit who was directly at work, and that it was the Holy Spirit’s help that enabled me to carry out my ministry among immigrants. The remarkable thing was that after three years of ministry, when I was about to return to the doctoral program to become a seminary professor, my wife, who had originally wanted me to be a professor, said, 'Why pursue more doctoral studies? A pastor should just do ministry.' We agreed to accept the opportunity God was giving us and obey. It was all the work of the Holy Spirit, and I give thanks and praise to the Lord."
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